Läger 8 18/7 - 24/7 2010

Söndagen började som vanligt med samling klockan 16:00 för alla ungdomar, denna gång var dock inte Staffan med då han var iväg på tävling med sin nordis Sockna. Men samlingen gick bra ändå och alla var nöjda och glada med sina hästar då de provridit dem på kvällen. På kvällen var det också dags för namnlek som alla söndagar, en viktig tradition som ser till att vi lär oss namnen på varandra!

Måndagen började som vanligt med lite lära känna-ridning och efter maten så var det dags att återigen flytta får och alla deltagare fick vara med och agera levande staket längs vägen. När fåren kom fram var det dags att dela tackorna från sina lamm då de börjar bli gamla och skall vänjas av från att dia mjölk.

På tisdagen så var det dags för uteritt för de som inte ridit ut dagen innan och markarbete för de som var kvar hemma. Teorin bestod i dekorativ hästvård där ledarna visar hur man på bästa sätt gör hästarna fina te x inför en tävling. På eftermiddagen var det ridning i två grupper efter varandra på ridbanan och det var extremt mycket broms och andra dumma djur som lätt stör hästarna, då gäller det att hela tiden hålla sig rörande. På kvällen var det dags för 24-karat där det bland annat hoppades högt i höjd på gårdsplanen.

Onsdagen var det som vanligt bruksridning på schemat och denna vecka reds det väldigt fort då vinnaren red på nytt banrekord, 3.33! De placerade blev:
     1:a Moa på Kotten
     2:a David på Iddy
     3:a Rebecca på Bizze

Tävlandet fortsatte sedan på torsdagen då det var rykttävling och den startar ju som vanligt så fort deltagarna slår upp ögonen på morgonen och håller på fram till efter lunch. Ledarna bedömer sedan alla hästar då del leds ut i träns och ställs upp framför alla andra deltagarna. Under tiden bedömningen sker får lägerbarnet berätta lite om just sin häst, såsom ras och vad deras föräldrar heter. Denna vecka blev många placerade:
     1:a Kristin med Konrad
     2:a Moa med Kotten, Linnea med Buster och Malin med Nova
     3:a Lisa med Akleja och Maria med Heidi

Ridningen under dagen bestod av ett pass där man hade möjlighet att byta häst och på eftermiddagen var det dags för banhoppning.

Det är ju inte bara med hästar det tävlas utan även i 5-kampen och under torsdagskvällen var det dags för skottkärrerace där den som sitter i skottkärran skall säga till den som kör skottkärran åt vilket håll de skall åt i en bana av koner, den som kör har naturligtvis förbundna ögon!

På kvällarna är det även mycket lekar som ledarna håller i och som är mycket uppskattade av deltagarna.

Fredagen började som vanligt med barbackaridning och på eftermiddagen var det dags för tävling igen! Dock ville inte alla rida ett dressyrprogram så deltagarna fick helt enkelt välja på om de ville tävla i dressyr eller Handy Horse. Denna vecka satte Staffan ihop en ny Handy Horse bana där tjuren är inblandad. Nu med en lite större ring så att man lättare kan komma i ett högre tempo och ta ringen med svärdet. De placerade i Handy Horsen blev:
     1:a Julia på Surprise
     2:a David på Iddy
     3:a Rebecca på Malle

I dressyren blev medaljörerna:
     1:a Moa på Kotten
     2:a Jessica på Albin
     3:a Veronica på Chippen

Efter stalltjänsten på eftermiddagen var det dags för pjäser i ridhuset och denna vecka var det lite nytänkade då vi fick besök av Svampbob, Bamse och en nytolkning av Snövit. 

På kvällen var det dags för korvgrillning, lekar och mycket läskiga spökhistorier ;)

Lördag och avslutningsdag bjöd på regn och tävling i Handy Horse där alla deltagare denna vecka var med och tävlade. Även denna dag var det den nya banan som reds och de placerade blev:
     1:a Moa på Kotten
     2:a Nelly på Bellman
     3:a Rebecca på Bizze


Alla vi på Nybygget vill tacka för ett jättetrevligt läger och hoppas att vi kommer tillbaka nästa år igen!

Fler bilder från lägret finns här 


Kommentarer
Postat av: Moa Alfredsson, Pricken

Denna vecka har varit superkul och tyvärr går ju tiden så himla fort när man har rolig!



5-kamperna var jätteroliga , 24 karat var också kul ,Ja allt var kul !



Tack för en rolig vecka Staffan,Åsa,Emma,Ellinor och Matilda . Och såklart alla deltagare på ridlägret!



Mvh Moa Alfredsson <3



2010-10-02 @ 20:43:47
Postat av: Patti

tack för en helt underbar vecka! ni är helt enkelt bäst! hoppas det här året går riiiiiktigt fort, för nu vill jag tillbaka!!



2010-10-02 @ 20:44:00
Postat av: Sandra

sjukt kul vecka men det gick som sagt jäätte fort håller med patricia och hoppas att det här året går fort ,vill ju tillbaks snart !:D Tack alla för en rolig vecka ,ink bästa biggen <3 //sandra



2010-10-02 @ 20:44:46
Postat av: Moa a

har du bdb Patti ?

2010-10-02 @ 20:45:02
Postat av: Veronica-Chippen

Tack för ännu ett underbart läger på Nybygget!

Chippen var en fantastisk ponny som han alltid är och jag saknar allt och alla redan !



Kramar Veronica!! (: <3



2010-10-02 @ 20:45:24
Postat av: Jennifer g

haha, jag vart med på bild några gånger

det var mitt första år, och jag har nog ALDRIG nånsin upplevt nånting roligare än nybygget!

asså det var så himlahimla kul, jag fick den häst jag ville ha, jag lärde känna jättemånga, och det gick så himla fort:( men jag kommer verkligen komma tillbaka nästa år! ingen tvekan!!:) saknar min macken pussa på honom från mej!

och ett stort TACK till alla som uppfyllt min vecka på ett super härligt ridläger Therese, erik, matilda, ellinor, emma, staffan, åsa och moa!! :):)



2010-10-02 @ 20:45:44
Postat av: isabella

Hej! Tack fören underbar vecka tillsammans med alla som varit där saknar er redan, och min lilla ratata.Jag kommer klart tilbaka nästa år med ett glat humör.Ett stort Tack för den goda maten Therese. tack till alla Therese,Ellinor,Emma,Erik,Matilda,Åsa och Staffan. kramar från en som saknar er redan



2010-10-02 @ 20:46:06
Postat av: julia

Hej! Jag älskar nybygget! Nybygget e världens bästa ridläger! Jag saknar ninna och surprise jätte mycket hälsa dom! Ninna du var verkligen bäst du med surprise! Ska surprise inte vara kvar 2011?=(



2010-10-02 @ 20:46:30
Postat av: julia

Haha ja en riktigt ny tolkning av snövit!



2010-10-02 @ 20:46:49
Postat av: julia

Alla som har facebook kan väl skicka en vänförfrågan till mig:Julia turald andersson kram <3



2010-10-02 @ 20:47:08
Postat av: Pauline

Hej saknar nybygget mycket har vart superkul

men veckan har gått SÅ fort och hälsa Bizze från mig<3

2010-10-02 @ 20:47:28
Postat av: nelly

hej alla läger 8 tjejer o killar saknar er alla såå sjukt mck <33 alla som har fackbook, sök på nelly saupstad pussa bellman från mig



2010-10-02 @ 20:47:48
Postat av: lisa

Hejsan allihopa! Saknar er jättejätte mkt och jag TVINGAR alla att komma tillbaks nästa år!! Pussa bästaste Akleja från mig!



2010-10-02 @ 20:48:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0