Läger 7 11/7 - 17/7 2010

Sommarens sjunde ridläger bestod av ett gäng mycket glada ungdomar som fick starta sitt läger en väldigt varm söndag och efter utdelning av hästar blev det provridning i två grupper efter varandra nere på ridbanan. När det är så där varmt så är det en pina att hålla till inne i ridhuset på eftermiddagarna och kvällarna så därför valde vi att båda lektionerna hölls ute.

Det varma vädret gjorde att vi fick ändra om lite rutiner, tex fick vi ha morgonsamlingen tidigare på mornarna så ridningen redan kunde starta vid halv 10. Sedan var det väldigt lugnt under de varmaste timmarna för att sedan ta nya tag på eftermiddagen. Mycket saft dracks under dagarna men ändå var det en och annan som fick lite värmeslag ;) 

Under måndagen var det som vanligt lite “lära-känna-varandra” riding på morgonen och uteritt/markarbete på eftemiddagen. Värmen gör inte bara att det blir jobbigt att göra saker, den lockar även fram mycket jobbiga smådjur som broms och liknande. Under uteritterna så gäller det då att slå ihjäl så mycket broms man bara kan och vi brukar ha en liten tävling mellan de som rider ut, den somslår ihjäl flest broms vinner!

Tisdagen började lika varm och kvav men framåt kvällen dök det upp lite moln och vi alla hoppades på regn (speciellt gräsmattorna som nu är mer gula än gröna) och under 24 karat så kom det faktiskt några droppar. Dock så var det långt ifrån så mycket som vi önskat. I 24 karat så var några av förra årets grenar med, bland annat poolen där en i varje lag skulle hoppa i och md hjälp av fötterna plocka upp några ringar. Herkan fick också vila denna tävling och istället fick Bellman vara med när deltagarn skulle komma upp på en häst barbacka.

Onsdagen är ju tävlingsdag med bruksridning på schemat och denna vecka var det en privathäst som vann tävlingen och det är kanske inte så vanligt. Nu vet jag att Vilja har tjuvränat lite hemma och verkligen satsat på att vinna i år och det lyckades hon bra med :) Resultatet blev:
     1:a Vilja på Sofia
     2:a Amanda på Akleja
     3:a Moa på Chippen

Under fösta passet på torsdagen så kunde de som ville få byta häst, ibland kan man ju vara lite nyfiken på någon annan häst även om man tycker väldigt mycket om sin egna lägerhäst. På eftermiddagen var det dags för banhoppning med många fina ritter!

Rykttävlingen pågick även under större delen av dagen och där blev resultatet: (vi kommer tyvärr inte riktigt ihåg men skriv gärna en kommentar så lägger jag in efter hand)
     1:a Emme med Heidi
     2:a Ella-Kajs med Nova
     2:a
     2:a
     3:a Lina med Arnie
     3:a 
     3:a  

På fredagen så försvann Moa och Åsa på tävling i Kumla där Moa skulle tävla i hoppning på Compa. Det gick väldigt bra och de kom hem efter lunch nöjda och glada. Här hemma hade det under tiden varit barbackridning och förberedelser inför eftermiddagens dressyrtävlig där resultatet blev:
     1:a Hanna på Malle
     2:a Ella-Kajsa på Nova
     3:a Therese på Silver

På kvällen var det dags för pjäser och denna vecka fick vi besök av Robin Hood, Snövit och Emil! Därefter följde grillkväll och en mycket läskig spökkväll…

Under avsltningen på lördagen så regnade det så den fick hållas inomhus i ridhuset. I Handy Horsen blev resultatet:
     1:a Emma på Heidi
     2:a Emma på Macken
     3:a Amanda på Akleja
     3:a Josefine på Sherry

De deltagare som inte red handy horse visade upp en väldigt fin kadrilj!

Alla vi på Nybygget vill tacka för en väldigt rolig vecka och hopps av vi syns igen!



Fler bilder från lägret finns här


Kommentarer
Postat av: Saga :)

Det var verkligen jätteroligt! Konrad är så snäll



2010-10-02 @ 20:27:39
Postat av: Ellen

jag kom 2a på rykttävlingen :)

2010-10-02 @ 20:28:02
Postat av: Emma

jag saknar alla på nybygget , världens bästa häst macken , alla kompisarna , ledarna , staffan & åsa … och min .. bikiniöverdel .. som jag glömde !

men jag & josse kommer tillbaka nästa år , och nästa , och nästa , och nästa … så alla vet om det ! det är min och josses tradition för nybygget är VÄRLDENS BÄSTA ställe på jorden , verkligen ! ♥

jag vill ha macken nästa år igen för han är VÄRLDENS BÄSTA häst ! ♥ jag har paxat han ! ♥

krama han varje dag från mig minst 1000 gånger ! ♥ jag önskade att han vore min ! ♥

men hare gött så länge så ses vi nästa år !



// emma & macken !



2010-10-02 @ 20:28:28
Postat av: Evelina

Tack alla för en helt underbar vecka! Nybygget är som vanligt bääst <3 Jag saknar Frida huuur mycke som helst, pussa henne massor rån mig så ses vi nästa sommar igen! <3<3



2010-10-02 @ 20:28:48
Postat av: Prins Vilja from the Hood (med The Skål som krona!)

Vill bara tacka för en underbar vecka på Nybygget!

Oavsett om man kommer för att vara ledare, eller som deltagare, så är det alltid lika underbart att få komma till er!

Det blir som världens bästa semester, trots att man går upp tidigare än man kanske gör hemma

Ännu en gång har ni överträffat er själva, och man kan inte göra annat än att längta till det yttersta till nästa gång man kommer tillbaka!

Inte bara jag blir glad av att komma till er, utan jag tror att Sofia också gillar det, för hon lyser alltid upp lite extra när man lastat ur på er stallplan, hon försöker alltid lite till och kämpar på trots att hon egentligen kanske inte orkar alla gånger.

Så ja, jag vill tacka för allt ni gör!

Det är som att man blir en helt annan person, man vågar liksom slappna av mer och bara ha roligt! (Jag är annars proffs på att gå en hel dag i skolan utan att säga ett knyst, vilket man nog inte kan förstå om man lärt känna mig hos er.. haha!)



Så ja, som sagt, jag vill tacka för ett underbart läger, för att jag fått möjligheten att träffa nya underbara människor (och få chansen att träffa några som det var år o dar sedan jag såg senast) och för alla nya kunskaper, den nya motivationen och alla “aha-upplevelser”. Vi ses ju om ett par dagar, men jag kan nog garantera att jag även kommer tillbaka nästa år, mig slipper ni inte i första taget!



Ha det super //Vilja



2010-10-02 @ 20:29:15
Postat av: Åsa

Tack snälla Vilja för de orden, de värmde verkligen, (värmde ,ha +34 grader)



Det är alltid lika roligt att ha dig och Sofia här på Nybygget.



Alla på Nybygget.



2010-10-02 @ 20:29:30
Postat av: åsa

Bra Ellen, ska be Therese skriva in det, vårat minne sviktar ibland beror nog på värmen.



2010-10-02 @ 20:29:49
Postat av: Sofia

Tack för en underbar vecka! Kunde inte skriva när jag va på Skirsnäs (stavade jag rätt). Jag saknar Kotten såååå mycket, men fick ju gosa och borsta Gullspira och fick en till häst att tycka om.=)



Ses nästa år1



PS: Vanessa kom 2 i rykttävlingen:DS



2010-10-02 @ 20:30:01
Postat av: Amanda e

håller med vilja!

alltid så underbart att vara hos er, man känner sig hemma!



2010-10-02 @ 20:30:17
Postat av: ellinor

tack för en underbar vecka med världens bästa människor och fina albin ♥ helt klart bästa veckan på året :)

2010-10-02 @ 20:30:36
Postat av: Linnea

Håller helt klart med Vilja jag också. Nybygget var helt underbart. Lärde mig massor och jag lovar. Jag kommer tillbaka med största säkerhet. Yakari och Cacharel var helt fantastiska.



Hur kan man bara inte trivas på nybygget? Nybygget är bäst <3



2010-10-02 @ 20:31:02
Postat av: Amanda e

JAG SAKNAR ALLT & ALLA PÅ NYBYGGET!!

:’(



2010-10-02 @ 20:31:33
Postat av: Hanna

Saknar bästa Malle jättemycket!

Jag längtar redan till nästa år, tack för ett fantastiskt läger!!



Krama Malle från mig! <3



2010-10-02 @ 20:31:45
Postat av: Fanny

saknar alla<33 speciellt Rosie<33333

jag kommer tillbaka nästa år var så säker<3



krama Rosie från mig!<3



2010-10-02 @ 20:32:25
Postat av: Fanny

Och jag glömde skriva en sak jag blev också 2 på handy horse :p<3



kramar!<3



2010-10-02 @ 20:32:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0